Alegerile prezidențiale din Republica Moldova generează atenție și interes, primul tur având loc simultan cu referendumul pentru aderarea la Uniunea Europeană. Acest context a produs dezbateri aprinse despre direcția politică a țării și perspectivele sale europene.
Folosind platforma de media intelligence NewsVibe, au fost analizate mențiunile și reacțiile din mediul digital referitoare la Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo. Analiza include atât sursele cele mai relevante din Republica Moldova, cât și din România. Monitorizarea din mediul digital evidențiază un interes semnificativ pentru ambii candidați, dar cu un avantaj vizibil pentru Maia Sandu, care beneficiază de o expunere mai mare și de un impact sporit în online.
Analiza conținutului online din surse din Republica Moldova reprezintă o premieră pentru un astfel de instrument, în condițiile în care monitorizarea eficientă a acestor dezbateri reflectă impactul online al candidaților asupra electoratului și evidențiază direcțiile de interes major care ar putea influența rezultatul final al scrutinului.
Momente de vârf în dezbaterile online
Comparând vizibilitatea celor doi candidați, rezultatele arată că Maia Sandu nu doar că este menționată mai frecvent, dar și obține un impact estimat de 150% mai mare decât contracandidatul său, Alexandr Stoianoglo. Această diferență de expunere se datorează atât activității sale publice ca președinte, cât și reflectării constante în sursele online din ambele țări.
Entități asociate cu Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo în mediul digital
Din perspectiva entităților menționate recent într-un trend accelerat în contextul conversațiilor online despre cei doi candidați, putem observa că în cazul Maiei Sandu, acestea se concentrează mai ales în jurul liderilor politici din România, cum ar fi Klaus Iohannis, Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu, ca urmare a întâlnirilor cu aceștia. Totodată, este prezentă și Rusia prin Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, care pune sub semnul întrebării validitatea numărului de voturi pro-EU de la referendum.
De cealaltă parte, Alexandr Stoianoglo este asociat mai ales cu Palatul Republicii, unde a avut loc dezbaterea prezidențială. Și jurnalistul Gheorghe Gonța apare în același context, ca urmare a implicării într-o controversă, după ce a fost propus de socialiști în calitate de moderator a dezbaterii. Acesta și-a arătat susținerea față de Alexandr Stoianoglo chiar în ziua primului tur, motiv pentru care a fost supus mai multor critici, culminând cu demisia acestuia de la N4, televiziunea unde lucra. În plus, vedem cum numele lui Stoianoglo este constant legat de PSRM.
Hashtag-uri populare pentru Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo
Hashtag-urile utilizate în postările despre Maia Sandu sunt predominant axate pe direcția europeană, evidențiind referendumul pentru aderarea Moldovei la UE și sprijinul pentru parcursul pro-european. Termeni precum #uniuneaeuropeana și #referendum sunt printre cele mai folosite, indicând temele principale de interes pentru susținătorii săi.
Numele lui Alexandr Stoianoglo apare în contextul unor hashtag-uri mai controversate, cum ar fi #kuliok, făcând referire la un moment important din dezbaterea electorală, unde acesta a declarat că nu este important ce conținea sacoșa pe care Plahotniuc i-a dat-o lui Igor Dodon în 2019 – un celebru dosar de corupție, rediscutat în contextul campaniei electorale curente. Observăm și hashtag-urile #coruptie, #furtulmiliardului sau #grecika, trimiteri către Igor Dodon și Ilan Șor, subliniind legături cu personaje controversate de care este acuzat Stoianoglo.
Disclaimer: Această analiză a fost realizată pentru informat.ro și publicată într-o formă inițială pe această platformă media.