Analiză NewsVibe. Cum au evoluat liderii politici pe Facebook în luna sărbătorilor

Echipa NewsVibe

23 Jan 2025

În luna ianuarie, când mulți lideri politici și-au redus semnificativ activitatea online din cauza sărbătorilor, Nicușor Dan și Victor Ponta s-au remarcat printr-o creștere a dinamismului, conform datelor oferite de NewsVibe, o platformă avansată de media intelligence bazată pe AI. Analiza relevă schimbări interesante în topul comunicării pe Facebook, cu Diana Șoșoacă în continuare lider.

Political Trends
Pexels Andrew 2312369
Majoritatea liderilor politici și-au redus semnificativ activitatea de comunicare online în ultima lună, pe fondul sărbătorilor de iarnă, însă Nicușor Dan și Victor Ponta s-au remarcat printr-o creștere a dinamismului, conform datelor analizate cu ajutorul NewsVibe, o platformă de media intelligence bazată pe AI.
Diana Șoșoacă, lidera SOS, continuă să fie cea mai activă voce pe Facebook, deși și-a redus ritmul postărilor la jumătate față de evaluarea anterioară. George Simion urcă pe locul al doilea în clasament, după ce în decembrie se afla pe poziția a treia, fiind depășit atunci de Elena Lasconi, care acum ocupă locul opt. Locul al treilea în top este disputat între Nicușor Dan și Victor Ponta, ambii reușind să-l depășească pe Călin Georgescu în frecvența postărilor, după ce anterior niciunul nu figura în primele zece poziții.
22 Ian E Politics 2
Grafic NewsVibe. Topul liderilor politici, după numărul de postări pe propriile canale de Facebook în ultima lună

Analiza principalelor momente de intensificare a comunicării colective a liderilor politici subliniază în mod deosebit ziua de 23 decembrie, marcată de procedura de învestire a noului guvern, precum și alte vârfuri asociate activității guvernamentale, în special discuțiile generate de ordonanța „trenuleț”. De asemenea, Ziua Culturii Naționale, celebrată la aniversarea nașterii lui Mihai Eminescu, se remarcă printr-o densitate semnificativă a mesajelor publicate.

22 Ian E Politics 3
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale liderilor politici români în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.

Teme centrale în comunicare

Algoritmii NewsVibe, specializați în identificarea trendurilor tematice, evidențiază principalele entități care au dominat comunicarea colectivă a liderilor politici în perioada analizată. Printre subiectele de top se numără Mihai Eminescu (marcat de aniversarea nașterii acestuia), Crăciunul (reflectând numeroase referiri la sărbători) și SUA (în context post-electoral și al pregătirilor pentru învestirea președintelui Donald Trump). Victor Ponta a fost cel mai activ în comunicarea despre Donald Trump.

Pe plan secundar, s-au remarcat discuțiile despre „ordonanța austerității” (o expresie utilizată frecvent de Diana Șoșoacă), precum și referirile la PNL (predominant la Ilie Bolojan și Elena Lasconi) și PSD (menționate de Marcel Ciolacu și Elena Lasconi). George Simion a făcut frecvent trimiteri la Cotroceni.

22 Ian E Politics 4
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite în ritm accelerat în comunicarea pe Facebook a liderilor politici în ultima lună

Contexte principale ale comunicării

Comparativ cu luna precedentă, principala schimbare observată este reducerea semnificativă a atenției acordate subiectului Alegerilor, un rezultat firesc al contextului post-electoral. În schimb, accentul pe Politica internă rămâne puternic, fiind un subiect intens abordat de Șoșoacă, Simion, Ponta și Georgescu. De asemenea, tema Guvernării continuă să ocupe un loc central, cu Șoșoacă și Ciolacu printre cei mai activi comunicatori în acest domeniu.

22 Ian E Politics 5
Grafic NewsVibe. Domenii despre care au postat cel mai mult liderii politici în ultima lună.

Trenduri vizuale

În privința emoji-urilor, s-au remarcat utilizările frecvente ale tricolorului, ale steagului american și ale steagului Uniunii Europene. Emoțiile predominante transmise prin aceste simboluri au fost aprecierea și amuzamentul.

22 Ian E Politics 6
Grafic NewsVibe. Top emoji în comunicarea pe Facebook a principalilor lideri politici, în ultima lună.

În ceea ce privește cele mai frecvent utilizate hashtag-uri, se remarcă predominanța etichetei #partiduloamenilortineri, folosită intens în comunicarea președintei formațiunii, Anamaria Gavrilă. Printre lideri, cel mai activ la acest nivel a fost #elenalasconi. De asemenea, hashtag-ul #mareaunirejuridica a avut o vizibilitate notabilă, fiind utilizat de Călin Georgescu pentru a promova protestul susținătorilor săi de la Curtea Constituțională, desfășurat pe 10 ianuarie.

22 Ian E Politics 7
Grafic NewsVibe. Top hashtags în comunicarea pe Facebook a principalilor lideri politici, în ultima lună.

Notă. Au fost incluși în analiză principalii lideri politici activi pe Facebook (actualul președinte și premier, primarul Capitalei, actuali și foști președinți de partide, candidați prezidențiali relevanți, precum și lideri informali semnificativi pentru formațiunile lor politice).

Disclaimer: Această analiză a fost realizată pentru informat.ro și publicată într-o formă inițială pe această platformă media.

Analiza realizată cu NewsVibe scoate în evidență dinamica surprinzătoare din comunicarea online a liderilor politici în luna ianuarie. Chiar dacă mulți au redus ritmul postărilor din cauza vacanței, câțiva actori politici – în special Nicușor Dan și Victor Ponta – au reușit să atragă atenția și să urce în clasament. Diana Șoșoacă își menține poziția de lider, dar scăderea frecvenței postărilor subliniază că spațiul online rămâne competitiv și imprevizibil. NewsVibe rămâne un instrument esențial pentru înțelegerea acestor tendințe.

Let's get you that license

After filling in your details below, a NewsVibe representative will talk you through our plans and options. Choose whichever suits you best, receive the bill, and browse a universe of data.

No spam, ever.

Just a few more details

In order to provide you with the free trial of the NewsVibe app, you need to fill in the form below, then we'll contact you with the next steps.

No spam, ever.