Eurodeputații români pe rețelele sociale: cine și ce a captat atenția în octombrie?

Echipa NewsVibe

08 Nov 2024

În octombrie, activitatea online a eurodeputaților români a crescut cu 30%, fiind legată de evenimente-cheie precum blocarea candidaturii Dianei Șoșoacă și referendumul din Republica Moldova.

Political Trends
Pexels Artur Roman 158558 539746

În luna octombrie, activitatea online a eurodeputaților români a cunoscut o creștere semnificativă, impulsionată de subiecte controversate și de interes major. Decizia Curții Constituționale care a dus la blocarea candidaturii Dianei Șoșoacă la președinție a generat un val de reacții, iar evenimentele din Republica Moldova, precum referendumul și alegerile, au contribuit, de asemenea, la amplificarea mesajelor publice. Analiza efectuată cu ajutorul platformei de media intelligence NewsVibe evidențiază o creștere de 30% în numărul postărilor pe canalele oficiale ale eurodeputaților față de luna anterioară, totalizând 1.409 postări pe Facebook.

În acest context, Diana Șoșoacă se remarcă în topul comunicării, acumulând 275 de postări – o creștere impresionantă față de septembrie, reflectând intensitatea activității sale în online pe tema propriei candidaturi. Pe locul al doilea se situează Winkler Gyula (UDMR), singurul europarlamentar, alături de lidera SOS, care a depășit pragul de 100 de postări. Locul trei este ocupat de Maria Grapini, care a crescut în vizibilitate, depășindu-l pe Gheorghe Piperea în clasamentul frecvenței comunicării.

6 Nov E Politics 2
Grafic NewsVibe. Cei mai prolifici eurodeputați români, după numărul de postări pe canalele proprii de Facebook în octombrie.

Momente de maximă vizibilitate și evenimente de referință

Au existat două perioade în care comunicarea colectivă a eurodeputaților români a atins un impact ridicat. Primul moment a fost 8 octombrie, fiind coincident atât cu sesiunea plenară de la Strasbourg, când reprezentanții României comunică în mod obișnuit despre activitățile lor, cât și cu momentul de după publicarea motivării deciziei CCR care a blocat candidatura prezidențială a Dianei Șoșoacă.

Al doilea moment de vizibilitate a avut loc la sfârșitul lunii și a coincis cu prezența președintei SOS la Parchetul General, unde a încercat să depună o plângere împotriva judecătorilor CCR. În aceeași perioadă, eurodeputații au publicat mai multe mesaje pentru a comemora tragedia de la Colectiv.

De asemenea, ziua de după referendumul din Republica Moldova a generat un nou moment de amplificare a mesajelor, cu multiple postări pe acest subiect.

6 Nov E Politics 3
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale europarlamentarilor români în octombrie, precum și a impactului estimat al acestora.

Trendul de accelerație al comunicării colective a europarlamentarilor indică scăderea ritmului în perioada 11-15 octombrie.

6 Nov E Politics 4
Grafic NewsVibe. Tendințe de accelerație a comunicării pe Facebook în cazul eurodeputaților români.

Entitățile cele mai frecvent menționate în comunicarea eurodeputaților români reflectă specificul activității lor – România, Uniunea Europeană și Parlamentul European.

Republica Moldova a fost un subiect frecvent abordat, în special de Siegfried Mureșan (care a făcut deseori referire și la Rusia) și de Victor Negrescu.

De asemenea, cele două sedii de lucru ale instituției, Bruxelles și Strasbourg, au fost amintite în mod constant.

Dimensiunea politică s-a reflectat, ca și în luna anterioară, în referiri la liderii Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, precum și la partidele PSD și PNL. Singurul eurodeputat menționat constant a fost Diana Șoșoacă, în special în propriile postări.

Comparativ cu luna trecută, diversitatea tematică a fost mai redusă, fiind evocate concepte mai generale, precum cetățenii, o temă susținută mai ales de Siegfried Mureșan și, într-o mai mică măsură, de Dan Motreanu.

6 Nov E Politics 5 (1)
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a europarlamentarilor români în ultima lună.

Principalele contexte abordate în mesajele eurodeputaților români în octombrie au avut o componentă clară legată de Alegeri (în special în cazul Dianei Șoșoacă, al lui Gyula Winkler și al lui Eugen Tomac), dar s-au concentrat și pe teme precum Politica internă, Europa și Politica globală, la care au făcut referire în mod special Diana Șoșoacă și Siegfried Mureșan.

6 Nov E Politics 6
Grafic NewsVibe. Teme despre care au postat cel mai mult eurodeputații români în ultima lună.

Notă. Au fost incluși în analiză 32 de eurodeputați români care au pagini de Facebook active și publice.

Disclaimer: Această analiză a fost realizată pentru informat.ro și publicată într-o formă inițială pe această platformă media.

Analiza realizată cu ajutorul datelor NewsVibe oferă o perspectivă detaliată asupra activității online a eurodeputaților români din luna octombrie, evidențiind subiectele și temele esențiale care le-au definit comunicarea digitală. Monitorizarea atentă a acestor tendințe scoate la iveală modul în care fiecare europarlamentar își adaptează mesajele pentru a răspunde evenimentelor de actualitate, atât pe plan național, cât și internațional.

Let's get you that license

After filling in your details below, a NewsVibe representative will talk you through our plans and options. Choose whichever suits you best, receive the bill, and browse a universe of data.

No spam, ever.

Just a few more details

In order to provide you with the free trial of the NewsVibe app, you need to fill in the form below, then we'll contact you with the next steps.

No spam, ever.