Impactul AI și noi ierarhii ale încrederii. Studiul care validează misiunea NewsVibe

Dan Sultănescu

10 Oct 2025

Fondatorul NewsVibe, Dan Sultănescu, a coordonat al treilea sondaj despre AI în SUA și explică de ce rezultatele sale reconfirmă utilitatea NewsVibe.

Trend Watch
stylized image suggesting AI
Conform celui mai recent sondaj pe care l-am coordonat pentru University of South Carolina, încrederea americanilor în inteligența artificială (AI) a depășit-o pe cea acordată presei tradiționale sau partidelor politice.

Aceste rezultate provin din cel de-al treilea val al unei cercetări pe care am inițiat-o la universitatea americană – prima măsurare din spațiul universitar, reprezentativă la nivel național în SUA, care analizează detaliat impactul și percepțiile legate de AI. Este un proiect pe care l-am propus și îl coordonez, începând din 2024, materializat într-o serie de cercetări ce au pus Universitatea din South Carolina și College of Information and Communications pe harta instituțiilor academice care produc research sociologic pe teme foarte actuale și de impact.

Cele mai recente date dezvăluie o integrare profundă și rapidă a tehnologiilor AI în viața de zi cu zi, un fenomen cu implicații majore și pentru noi, în România.

Ce ne arată, concret, datele?

Am extras câteva dintre cele mai interesante concluzii care conturează noul peisaj digital:

  • Jumătate dintre adulții americani folosesc deja instrumente AI pentru muncă sau pentru studiu. Utilizarea acestora pentru activități ce țin de comunicare este în creștere, ajungând la peste 40%. Vorbim, așadar, de o adopție la scară largă, nu de un fenomen de nișă.

  • Preocupările legate de dezinformare rămân ridicate, ca și cele legate de amplificarea decalajului dintre cei care dețin abilități de folosire a tehnologiei și restul – aproape 60% dintre americani indică această temere.

  • Unul din trei americani crede că efectul AI asupra democrației este mai degrabă negativ decât pozitiv, o cifră care reflectă anxietatea publică legată de potențialul de manipulare.

  • Interesant este că abilitatea instrumentelor AI de a rezolva probleme tehnice este preferată capacităților de simulare a empatiei și a limbajului uman, ceea ce arată o înțelegere pragmatică a rolului acestor unelte, și așteptări care țin mai degrabă de productivitate decât de dialog.

  • Impactul AI în jurnalism inspiră un optimism precaut. Deși tot mai mulți oameni cred că AI poate îmbunătăți calitatea știrilor, scepticismul rămâne puternic, mai ales în contextul în care peste 40% dintre respondenți se tem că nu pot deosebi conținutul generat de AI de cel creat de oameni.

  • Cei mai optimiști în privința AI sunt specialiștii din sectoarele bazate pe prelucrarea informației (IT, finanțe, educație). În rândul acestora, 39% se declară mai mult entuziasmați decât îngrijorați, în timp ce doar 16% înclină spre o viziune negativă. Aceștia tind să vadă AI-ul ca pe un factor de creștere a eficienței sau un partener în procesul creativ, mai degrabă decât o amenințare la adresa locului de muncă.

bar chart showing Sentiment toward AI tools broken down by type of work.
Atitudinea față de instrumentele AI, în funcție de tipul de ocupație. Sursa: Summer 2025 AI Global Public Opinion Tracker at USC.

AI reconfigurează peisajul media

În privința comparațiilor legate de încredere, rezultatele sunt șocante.

Dacă 32% dintre respondenți au încredere în presă ca instituție (cu 44% nivel de neîncredere), în cazul instrumentelor AI, nivelul de încredere este de 33% (cu doar 38% nivel de neîncredere).

Încrederea americanilor în YouTube (40%) e mai mare decât cea în știrile TV (37%). Mai mult, încrederea în Meta (33%) sau TikTok (28%) e peste cea acordată instituțiilor guvernamentale (27%) și în creștere comparativ cu anul precedent. 

Grafic care compară nivelul de încredere în diverse instituții și platforme. Datele evidențiază că Instrumentele AI (33% încredere) au un nivel de încredere similar cu Presa (32%), în timp ce Universitățile (42%) și YouTube (40%) se află în topul clasamentului.
Ieharhia încrederii publicului american în diverse instituții și platforme. Sursa: Summer 2025 AI Global Public Opinion Tracker at USC.
Studiul integral poate fi accesat aici: https://www.sc.edu/…/cic/initiatives/ai/ai_index/index.php

De la date la strategie. De ce am creat NewsVibe

Aceste date descriu perfect peisajul informațional actual: fragmentat, zgomotos, cu poli de încredere neașteptați și saturat de conținut generat de AI – fără ca publicul să aibă cu adevărat posibilitatea să intuiască acest lucru. În acest context, a lua decizii strategice de comunicare bazate pe intuiție sau pe simple decupaje media, realizate cu instrumente învechite, devine nu doar ineficient, ci de-a dreptul riscant.

Acesta este exact mediul pentru care am proiectat și construit NewsVibe.

Misiunea NewsVibe este aceea de a oferi claritate în acest peisaj informațional complicat și perturbat de multipli factori. Când încrederea în sursele tradiționale scade și platforme precum YouTube sau TikTok devin surse legitime de știri pentru segmente largi de public, nu mai este suficient să știi dacă se vorbește despre brandul tău. Este vital să înțelegi unde are loc conversația, cine o influențează și care este tonalitatea reală.

NewsVibe a fost creat și este dezvoltat zi de zi ca un răspuns direct la aceste provocări. Este instrumentul care permite navigarea facilă prin acest haos informațional, având capacitatea de a filtra sursele cu adevărat relevante, de a măsura cu precizie sentimentul public și de a vizualiza rețelele de influență care se formează în jurul oricărui subiect. 

Let's get you that license

After filling in your details below, a NewsVibe representative will talk you through our plans and options. Choose whichever suits you best, receive the bill, and browse a universe of data.

No spam, ever.

Just a few more details

In order to provide you with the free trial of the NewsVibe app, you need to fill in the form below, then we'll contact you with the next steps.

No spam, ever.