Rețele de influență în campania prezidențială. Cine a dominat conversația?

NewsVibe Admin

05 May 2025

NewsVibe Features
Chatgpt image apr 7, 2025, 04 37 23 pm

Cum arată conversația online în contextul alegerilor prezidențiale? Noul instrument creat de NewsVibe – analiza semantică de rețea – oferă răspunsuri instant, într-un format vizual intuitiv, care evidențiază rapid conexiunile dintre actori, teme și concepte, fără să fie nevoie de interpretări complexe ori procesări de durată ale datelor.

În campania electorală pentru alegerile prezidențiale din România, spațiul digital a reflectat cu intensitate dezbaterile publice despre candidați. Zeci de mii de articole și postări au generat o rețea densă de opinii și reacții. Pentru a înțelege cine sunt actorii dominanți și cum se structurează conversațiile online, funcționalitatea de analiză de rețea din cadrul NewsVibe extrage entitățile relevante și le grupează în funcție de afinități (respectiv, de apariția lor comună în contexte similare).

Ce este analiza de rețea și de ce contează?

Analiza de rețea permite vizualizarea relațiilor dintre subiecte, personalități și teme, pe baza co-apariției acestora în cadrul mențiunilor colectate din cele mai influente surse online din România. NewsVibe aplică metode avansate de inteligență artificială și machine learning pentru a construi hărți de interacțiuni care evidențiază:

  • Actorii centrali ai unei conversații,

  • Modul în care sunt conectați între ei,

  • Grupurile (clusterele) de teme, concepte și influenceri (personalități și organizații) care s-au format în jurul unui eveniment, subiect sau idee.

Screenshot 2025 05 05 at 16.56.35
Rețeaua semantică asociată conversației online despre principalii 5 candidați, în campania pentru turul I al scrutinului prezidențial din România.

Ce ne arată analiza despre alegerile prezidențiale?

Graficul generat de NewsVibe pentru această temă – pe baza datelor colectate în luna de campanie electorală și ziua alegerilor – oferă o imagine clară asupra peisajului digital:

  • trei zone distincte ale discuției reflectă fidel cele trei blocuri electorale care s-au manifestat și în rezultatul alegerilor – zona partidelor coaliției (care conține atât numele candidatului oficial al acesteia, Crin Antonescu, cât și pe al candidatului independent Victor Ponta), zona USR (care grupează atât referirile la candidata oficială a partidului, Elena Lasconi, cât și discuțiile despre independentul Nicușor Dan) și zona AUR, unde s-a discutat atât despre candidatul George Simion, cât și despre Călin Georgescu.

  • se remarcă un cluster distinct corespunzător discuțiilor despre dezbaterile electorale TV.

  • în cadrul clusterului despre candidații asociați cu USR, se remarcă impactul controversei legate de fotografiile lansate public în ultimele zile de campanie înaintea turului I.

  • se evidențiază și relevanța unor subiecte precum legăturile cu SUA (pentru George Simion) sau influența lui Marcel Ciolacu (pentru candidatul coaliției).

Această hartă a conversațiilor este construită din mențiuni extrase din surse relevante de presă online, Facebook și YouTube, selectate de algoritmii NewsVibe pentru relevanța și influența lor în ecosistemul digital românesc.

Rețelele pot fi filtrate în funcție de diferite surse, colecții de surse, platforme, perioade de timp.

Spre exemplu, iată cum arată aceeași rețea de entități, dacă luăm în calcul doar presa locală monitorizată de NewsVibe  – o prezență semnificativ mai mică pentru Crin Antonescu și mai mare pentru George Simion.

Screenshot 2025 05 05 at 17.12.03
Rețeaua semantică asociată conversației online despre principalii 5 candidați, în campania pentru turul I al scrutinului prezidențial din România, doar în sursele de presă locală.

În schimb, rețeaua are o cu totul altă formă dacă filtrăm doar conținutul online de tip monden sau tabloid, extras cu ajutorul unui alt algoritm NewsVibe – apar referiri la partenerii de viață ai candidaților, dar se remarcă și evenimentele sau controversele care au avut rezonanță dincolo de politică în conținutul de tip cancan.

Screenshot 2025 05 05 at 17.35.44
Rețeaua semantică asociată conversației online despre principalii 5 candidați, în campania pentru turul I al scrutinului prezidențial din România, doar în conținutul de tip cancan și entertainment.

De ce este utilă această funcționalitate?

Pentru politicieni, analiști, jurnaliști sau specialiști în comunicare, analiza de rețea oferă:

  • O înțelegere rapidă și vizuală a temelor și conceptelor dominante;

  • Posibilitatea de a observa în timp real schimbările de percepție și alianțele narative;

  • Instrumente pentru ajustarea strategiilor de comunicare în funcție de actorii influenți și conexiunile dintre ei.

Acest instrument avansat din cadrul NewsVibe permite cartografierea relațiilor semantice și structurale dintre entități, concepte și surse, oferind o perspectivă granulară asupra mecanismelor de încadrare și asociere a informației în mediul online.

Let's get you that license

After filling in your details below, a NewsVibe representative will talk you through our plans and options. Choose whichever suits you best, receive the bill, and browse a universe of data.

No spam, ever.

Just a few more details

In order to provide you with the free trial of the NewsVibe app, you need to fill in the form below, then we'll contact you with the next steps.

No spam, ever.