Inflația, controalele ANPC, dar și comunicările legate de ANAF și speculațiile despre modificările în domeniul fiscalității au fost printre cele mai discutate teme în articolele și postările referitoare la economie în intervalul 21 iulie 2024 – 20 august 2024, arată datele procesate de platforma de media intelligence NewsVibe din surse online relevante.
Au fost publicate 28.800 articole și postări pe teme de economie în sursele monitorizate, mai multe decât cele despre educație (17.800), dar mai puține comparativ cu numărul de articole și postări pe teme de cancan și entertainment (39.100).
Folosind capabilitățile avansate de monitorizare ale NewsVibe, au fost detectate două momente cu acumulare mare de mențiuni pe teme asociate economiei. Primul dintre acestea s-a înregistrat pe 30 iulie, când în spațiul online au apărut mai multe comentarii și speculații despre potențiale modificări de taxe și impozite, dar a fost reflectat și controlul ANPC care a vizat agenții comerciali din incinta Aeroportului Otopeni. Cel de-al doilea a fost 12 august, când s-a discutat mult despre noile date INS referitoare la rata anuală a inflației și indicele prețurilor de consum, însă au fost preluate și anunțurile din zona guvernamentală privind intenția de modificare a Declarației Unice.
Surse online de top în domeniul economic
Dintre sursele care au produs cel mai mult conținut pe teme de economie, s-a remarcat website-ul Ziarul Financiar, nicio altă publicație nedepășind pragul de 1.000 de articole. Urmează în clasament platforma economică Profit.ro, precum și publicația generalistă stiripesurse.ro. Ierarhia primelor trei locuri este similară celei înregistrate într-o analiză anterioară. Prima pagină de Facebook din top aparține tot ZF.
Dintre sursele care au produs cel mai mult conținut pe teme de economie, s-a remarcat website-ul Ziarul Financiar, nicio altă publicație nedepășind pragul de 1.000 de articole. Urmează în clasament platforma economică Profit.ro, precum și publicația generalistă stiripesurse.ro. Ierarhia primelor trei locuri este similară celei înregistrate într-o analiză anterioară. Prima pagină de Facebook din top aparține tot ZF.
Actorii vizibili în discursul online despre economie
Impactul mediatic al raportului despre inflație poate fi observat și în urma analizării termenilor folosiți frecvent în ultima parte a intervalului analizat, unde numele instituției emitente – INS – ocupă un loc important. S-a discutat mult, mai ales în ultimele zile, și despre Germania și germani, în special cu referire la perspectivele economiei germane, dar și la evenimente punctuale, precum preluarea de către Porsche a companiei Varta. Pe un trend accelerat se află și vizibilitatea ministrului Marcel Boloș, ca și volumul conversației online referitoare la consumatori.
Printre cele mai utilizate emoji în perioada analizată, se remarcă diverse ilustrări ale unor subiecte economice, precum graficele, dar și simboluri care sugerează articole despre piața imobiliară sau despre industria auto. La capitolul hashtags, s-a evidențiat – cu precădere în ultima parte a intervalului analizat – accentul pus pe #anaf, reflectând diverse comunicări recente referitoare la această instituție.
Sursele locale relevante din afara Capitalei care au scris despre economie s-au concentrat mai ales în județele Constanța și Cluj, dar și Iași sau Brașov.
Disclaimer: Această analiză a fost realizată pentru informat.ro și publicată într-o formă inițială pe această platformă media.