Sportul a dominat categoric dezbaterea publică în perioada Jocurilor Olimpice, când parcursul și performanțele sportivilor români, controversele generate de prestația acestora, precum și dezbaterile generale despre organizarea competiției au determinat apariția unui volum mare de conținut pe teme sportive în spațiul online. Reușitele lui David Popovici, precum și incidentul din gimnastică au fost cele mai vizibile și comentate evenimente, dar și alegerea noului antrenor al naționalei de fotbal și competiția din campionatul intern au fost în atenția creatorilor de conținut online, arată datele procesate cu ajutorul platformei de monitorizare media cu suport AI NewsVibe.
S-au scris aproape 45.000 de articole și postări pe teme sportive în săptămânile în care s-au desfășurat confruntările olimpice, semnificativ mai multe decât cele pe teme de guvernare (15.700) sau economie (16.100) – o dominație clară asupra agendei publice și media.
Jocurile Olimpice – principalele momente de interes
Monitorizarea eficientă a conversațiilor online realizată de NewsVibe a evidențiat că momentul care a agregat cele mai multe mențiuni despre subiecte sportive a fost ziua de 1 august, când s-a reflectat amplu în spațiul online mesajul lui David Popovici despre nevoia de investiții în infrastructură sportivă – considerat de comentatori un discurs critic la adresa politicienilor; și alte știri, extra-olimpice, au contribuit la dominația știrilor sportive în prima zi a lunii august – printre ele speculația (la acel moment) referitoare la iminenta desemnare a lui Mircea Lucescu în funcția de selecționer al naționalei de fotbal a României. Și 29 iulie, ziua în care Popovici a obținut medalia de aur, a fost un moment de amplificare, ca și 5-6 august, zilele de maximă dezbatere a controversei din gimnastică de după finala de la sol.
Cum s-au văzut Jocurile Olimpice în spațiul online românesc
Sursele online care au produs cea mai mare cantitate de conținut pe teme sportive în intervalul desfășurării Olimpiadei de la Paris au fost paginile de Facebook Gazeta Sporturilor, Sport.ro, Digi Sport și Horia Ivanovici, precum și website-ul Fanatik.ro – toate cu peste 1000 de postări sau articole. Ierarhia este ușor diferită de cea din perioada EURO 2024, când GSP a condus clasamentul, dar pe locurile următoare s-au situat Fanatik.ro și Digi Sport.
Platforma de media intelligence NewsVibe, prin analiza automată a conținutului digital, indică și termenii menționați cel mai frecvent în conversațiile online, care funcționează ca un indicator al temelor abordate în cadrul acestui conținut. Se remarcă, studiind topul acestora, că s-a scris foarte mult despre România și români, iar actorul individual cel mai discutat a fost David Popovici. Incidentul din gimnastică este vizibil prin mai multe entități – cea mai vizibilă dintre acestea fiind american (referirea la gimnasta care a obținut medalia în urma contestației); Sabrina Voinea a fost invocată mai frecvent decât Ana Bărbosu în intervalul respectiv. Nu a lipsit din prim-plan nici fotbalul intern, reprezentat de entități precum CFR Cluj, FCSB, Mircea Lucescu, Gigi Becali și Gheorghe Hagi.
Printre cele mai utilizate emoji, se remarcă cele care sugerează apreciere (aplauze, inimi, tricolor), dar și performanță (medalie de aur, argint sau bronz, cupă). Fotbalul este și el prezent în aceste ilustrări grafice ale postărilor. La capitolul hashtags, se evidențiază #JO, #Paris și #teamromania, dar și unele dedicate surselor de presă autoare (#horiaivanovici, #fanatiksuperliga, #tvrsport). Dintre sportivi, doar #davidpopovici a beneficiat de mențiuni frecvente de acest tip.
Analiza surselor locale din afara Bucureștiului care au generat postări de Facebook pe teme de sport evidențiază județele Cluj, Constanța, Mureș și Dolj, urmate de Iași, Arad și Timiș. Monitorizarea conversațiilor online realizată de NewsVibe arată că, în general, sursele relevante locale din Vest și NV au avut o mai mare acoperire de astfel de știri.
Disclaimer: Această analiză a fost realizată pentru informat.ro și publicată într-o formă inițială pe această platformă media.
NewsVibe – platformă de monitorizare media cu suport AI – este un instrument avansat de monitorizare media cu procesare bazată pe machine learning, care permite detectarea trendurilor și oferă insight-uri valoroase în timp real. Utilizând această soluție avansată de monitorizare media, companiile și organizațiile pot obține o înțelegere profundă a impactului digital și pot adapta rapid strategiile de comunicare pentru a-și maximiza influența în peisajul media online.