Trenduri online – cei mai activi parlamentari în ultimul an

Echipa NewsVibe

28 Nov 2024

Cu focus pe guvernare, alegeri și politică internă, deputații și senatorii și-au amplificat mesajele în perioadele electorale, generând un impact semnificativ pe rețele sociale.

Political Trends
Pexels Pixabay 163064

Cele două momente electorale majore din 2024, desfășurate în lunile iunie și noiembrie, au constituit punctele de maximă mobilizare în comunicarea online a parlamentarilor români, conform datelor analizate cu ajutorul platformei de media intelligence NewsVibe. La finalul actualului mandat legislativ, analiza activității pe Facebook a deputaților și senatorilor relevă că, în ultimele 12 luni, cei mai activi cinci parlamentari în producerea de conținut online includ doi membri ai AUR (Ovidiu Florean și Călin Matieș) și un fost membru al acestui partid (Mihai Lasca).

În total, parlamentarii români activi pe Facebook au generat peste 100.000 de postări în decursul ultimului an, cumulând un impact estimat de aproximativ 32 de milioane de vizualizări.

27 Nov E Politics 2 (1)
Grafic NewsVibe. Cei mai prolifici parlamentari români, după numărul de postări pe canalele proprii de Facebook în ultimul an.

Ritmul producerii de conținut online

Cele mai mari acumulări de conținut generat de parlamentari coincid cu zilele premergătoare celor două runde de alegeri desfășurate până acum în acest an – 5-9 iunie și 21-24 noiembrie. Ambele vârfuri prezintă un ritm de postări și un volum estimat de vizualizări aproape identice, ceea ce indică o mobilizare similară în cele două etape electorale.

Alte perioade de activitate intensă în comunicarea online a deputaților și senatorilor au fost sărbătorile oficiale, cum ar fi Ziua Națională, Ziua Drapelului Național sau Ziua Europei. De asemenea, s-au remarcat momentele de celebrare socială, precum Mărțișorul sau Ziua Femeii (8 martie).

27 Nov E Politics 3
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale parlamentarilor români în ultimul an, precum și a impactului estimat al acestora.

Trendul de accelerație al comunicării colective a parlamentarilor arată o creștere evidentă a ritmului de postări în luna iunie, în perioada premergătoare alegerilor, urmată de o scădere abruptă imediat după acestea. O nouă intensificare a activității online este vizibilă înaintea actualului episod electoral.

27 Nov E Politics 4
Grafic NewsVibe. Tendințe de accelerație a comunicării pe Facebook în cazul parlamentarilor români.

Teme centrale în comunicare

Comunicarea online a parlamentarilor români este dominată de referințe la concepte generale precum România (menționată frecvent de Alexandru Muraru și Nicolae Ciucă) și români (invocați în mod special de Daniel Ghiță și Mihai Lasca).

Printre entitățile legate direct de activitatea parlamentarilor apar termeni precum Parlament și Guvern, alături de Europa, un subiect recurent în postările lui Alexandru Muraru și Nicolae Ciucă.

Din sfera politică, cele mai frecvente mențiuni includ PSD (predominant în mesajele lui Radu Miruță și Gabriel Zetea) și PNL (regăsit atât la Radu Miruță, cât și la Alexandru Muraru), sau pe Marcel Ciolacu; există și referințe la USR, observabile mai ales în postările lui Remus Negoi.

De asemenea, discursul online include termeni precum oameni, cetățeni și expresii ce indică mesajele de campanie electorală, cum ar fi președinte, primar (vizibil la Gabriel Zetea), candidat și coleg.

27 Nov E Politics 5
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a parlamentarilor români în ultimul an.

Postările de pe Facebook ale parlamentarilor români s-au concentrat în principal pe teme precum Guvernare (abordată frecvent de Marcel Ciolacu, Claudiu Năsui și Sebastian Burduja), Alegeri (unde Gabriel Zetea, Alexandru Muraru și Mihai Lasca au avut o prezență notabilă) și Politică internă (temă dominată de Ovidiu Florean, Mihai Lasca și Remus Negoi).

Domenii abordate într-o măsură mai redusă includ Infrastructura, unde Sebastian Burduja și Sorin Grindeanu au avut o comunicare activă, și Participarea, care include apeluri la implicare în alegeri sau campanii de semnături, un subiect puternic prezent în postările lui Călin Matieș și Csoma Botond.

27 Nov E Politics 6
Grafic NewsVibe. Teme despre care au postat cel mai mult parlamentarii români în ultimul an.

Din punct de vedere geografic, activitatea parlamentară pe Facebook este concentrată în județele Iași, Constanța și Bihor, urmate de Cluj și Galați. Aceste regiuni se remarcă prin prezența unui număr semnificativ de deputați și senatori care publică frecvent și au o activitate intensă pe rețelele sociale.

27 Nov E Politics 7
Grafic NewsVibe. Harta zonelor din care provin parlamentarii cei mai activi pe Facebook în ultimul an.

Notă. Au fost incluși în analiză 399 de parlamentari români care au pagini de Facebook active și publice.

Disclaimer: Această analiză a fost realizată pentru informat.ro și publicată într-o formă inițială pe această platformă media.

Analiza activității online a parlamentarilor români, realizată cu ajutorul NewsVibe, scoate în evidență dinamica regională și tematică a comunicării acestora. De la subiecte de guvernare la mobilizări electorale, dinamica și direcțiile comunicării acestora pe rețelele sociale – surprinse cu ajutorul unui astfel de instrument de social listening – oferă informații extrem de utile despre preocupările și prioritățile aleșilor.

Let's get you that license

After filling in your details below, a NewsVibe representative will talk you through our plans and options. Choose whichever suits you best, receive the bill, and browse a universe of data.

No spam, ever.

Just a few more details

In order to provide you with the free trial of the NewsVibe app, you need to fill in the form below, then we'll contact you with the next steps.

No spam, ever.